Παραδείγματος χάριν ο νέος, ο κάθε νέος άνθρωπος στα χρόνια της νιότης του, ανάμεσα στα άλλα, έχει μια έμφυτη ορμή και ανάγκη να εμφανίζει και να προβάλλει μια εικόνα του εαυτού του συχνά διαφορετική και ανταγωνιστική, και κατά την γνώμη του ανώτερη από αυτή των άλλων νέων. Θέλει να δείξει ότι είναι ξεχωριστός και ανώτερος σε πράγματα που το περιβάλλον δίνει σημασία, και έτσι να αποσπάσει την προσοχή και το ενδιαφέρον των γύρω του. Αν έχει προετοιμαστεί κατάλληλα, από το Κοινωνικό του περιβάλλον, τότε θα μπορέσει να επεξεργαστεί το όλο θέμα μέσω του γνώθι σαυτόν, ώστε να αντιληφθεί ότι υπηρετεί μια εσωτερική επιταγή της Φύσης του, και θα ακολουθήσει κάποιες έτοιμες λύσεις και επιλογές ώστε να εξυπηρετήσει αυτές τις ορμές με κάτι ανάλογο και αντάξιο, πχ ασκώντας ή καλλιεργώντας το πνεύμα ή το σώμα του, αναπτύσσοντας μια δεξιοτεχνία, (γυμναστική, μουσική, ποίηση, λογοτεχνία, μαθηματικά, ζωγραφική κλπ), ώστε το αποτέλεσμα να τον καταστήσει πράγματι μοναδικά ξεχωριστό και πράγματι διαφορετικό από όλους τους άλλους νέους ανθρώπους του περιβάλλοντος του, με τρόπο που παράλληλα τον ωφελεί χωρίς να βλάπτει κανέναν. Διαφορετικά χωρίς την κατάλληλη Μόρφωση, αυτή την εσωτερική παρόρμηση να ξεχωρίζει από τους άλλους, θα την εξυπηρετήσει βέβαια πάλι, αλλά ακολουθώντας έτοιμες λύσεις του μη Κοινωνικού περιβάλλοντος του, όμως συχνά ανώφελες ή και βλαβερές. Όπως πχ με ένα τατουάζ, ή τραυματίζοντας το σώμα του με καρφιά σκουλαρίκια κ.α. ή αναζητώντας ένα μπιχλιμπιδάτο, αυτοκίνητο, μηχανή, κινητό, ρούχο, μακιγιάζ, πλησιάζοντας τα ναρκωτικά, το πιοτό, το κάπνισμα, ή άλλο εμπόρευμα ή ότι άλλο προσφέρει η αγορά για κατανάλωση, καταντώντας ο άτυχος αυτός νέος, για ένα σημαντικό, ή και πολύ μεγάλο μέρος της ζωής του, υπηρέτης της αγοράς είτε νόμιμης, είτε παράνομης, είτε ανήθικης είναι αυτή, παύοντας να υπηρετεί επ ωφελεία την Φύση του και τις προσταγές της, απομακρυνόμενος από τις έννοιες Κοινωνία, Πολίτης, Πολιτεία, Πολιτισμός, Πολίτευμα, Δημοκρατία.
Όλοι έχουμε ακούσει για τα διάφορα πειράματα που καλώς ή κακώς γίνονται σε πειραματόζωα, όπως αυτά που τα έχουν κλεισμένα σε κλουβιά και τους βάζουν να ακούσουν διάφορους ήχους, λίγο πριν τους δοθεί τροφή, με αποτέλεσμα μετά από μερικά τέτοια ακούσματα να ταυτίζουν τους ήχους αυτούς με τον ερχομό της τροφής, και έτσι στο άκουσμα των ήχων αυτών, τους τρέχουν τα σάλια... περιμένοντας ότι θα φάνε. Ο θόρυβος μιας νάιλον σακούλας που ξεδιπλώνεται από κάποιον περαστικό, τραβά την προσοχή όλων των ελεύθερων γατιών της γειτονιάς που τρέχουν άφοβα γύρω του, καθώς μοιάζει με τον θόρυβο της σακούλας που μεταφέρουν τροφές όσοι περνάνε κάθε λίγο και τα ταΐζουν. Το ίδιο πιστεύουμε ότι ισχύει και για τον ακατέργαστο άνθρωπο. Καθώς βλέπουμε ότι και οι νέοι άνθρωποι μπορούν εύκολα να ταυτίσουν και να αποδεχθούν για όλη τους την ζωή κάτι που έτυχε να συνυπάρχει παράλληλα με μια Φυσική ορμή, παραδείγματος χάρη έτυχε κάποιος να ακούει στα χρόνια της εφηβείας και του έρωτα, το τάδε και το δείνα μουσικό συγκρότημα, με αποτέλεσμα αυτή η μνήμη να τον ακολουθεί σε όλη του την ζωή. Και έτσι βλέπουμε σήμερα στους δρόμους της πόλης, κάποιοι περπατώντας στις γειτονιές να παίζουν στο ακορντεόν μια παλιά μελωδία και άτομα προχωρημένης ηλικίας να προβάλλουν στα μπαλκόνια τους για να τους ακούσουν, ενθυμούμενοι τα νιάτα τους. Ακούμε σε εκπομπές δημοσιογράφους, ή δημαγωγούς, ή υπουργούς, πρωθυπουργούς κλπ να μιλάνε για σοβαρά θέματα και ταυτόχρονα να ακούγεται ροκ μουσική και τραγούδι με καυτό περιεχόμενο, και έτσι μέρος της συμπάθειας του ακροατή προς το ροκ συγκρότημα να μεταφέρεται άκριτα στον ομιλητή.
Ιαματική αν μη τι άλλο, η επαφή μας με το γνώθι σαυτόν, όμως είναι από τις δυσκολότερες γνώσεις και πολλές φορές ανολοκλήρωτες για τους περισσότερους από εμάς. Όχι μόνο γιατί περνάνε από δίπλα μας απαρατήρητες και ανεκμετάλλευτες, όντας Αμόρφωτοι, ενώ άλλοι τις εκμεταλλεύονται σε βάρος μας καθιστώντας την πλύση εγκεφάλου που μας κάνουν πιο εύκολη. Αλλά και γιατί οι γνώσεις αυτές είναι αληθινές και γνήσιες και μεγάλης αξίας, όσο αντλούνται από το ανεπηρέαστο, από εξωτερικές γνώσεις και συνήθειες, εσωτερικό είναι του ανθρώπου. Δηλαδή αυτές τις γνώσεις που μας λένε γιατί εμείς ή οι άλλοι θέλουμε ή κάνουμε τούτο ή εκείνο, όταν τις αντλούμε από την πραγματική και ανεπηρέαστη Φύση μας ωφελούμεθα, διαφορετικά μας βλάπτουν καθώς βγάζουμε λάθος συμπεράσματα. Η αναζήτηση του πραγματικού γνώθι σαυτόν ενός ανθρώπου, που ως χαρακτήρας έχει δεχθεί πολλές επιρροές από το περιβάλλον ή δεν έχει σταθεροποιηθεί και μεταβάλλεται ακόμη, είναι δύσκολη υπόθεση.
Ως υποκατάστατο του γνώθι σαυτόν, από πλευράς ωφελιμότητας, μπορούμε να αναγνωρίσουμε ως αναγκαία την κρατούσα και αποδεκτή ηθική, εννοείται την Κοινωνική ηθική και όχι κάποια δήθεν ηθική όπως πχ την ηθική των αγορών ή την ψηφιακή ηθική του ψηφιακού πολιτισμού και άλλα παρόμοια που αναφέρουν οι αποδομητές των Πολιτισμών και των Κοινωνιών. Διαφορετικά χωρίς γνώθι σαυτόν και χωρίς Κοινωνική Ηθική, είναι εύκολο να αγνοώ π.χ. ότι η ροπή μου προς τα Αφροδίσια, δεν είναι δική μου επιλογή αλλά επιταγή της Φύσης που αποσκοπεί στην διαιώνιση του είδους. Με το γνώθι σαυτόν ή με την Κοινωνική Ηθική συμμετέχω σε αυτά συνειδητά και με τον ανάλογο τρόπο, και χαίρομαι όταν έχω πολλούς, υγιείς και καλούς απογόνους. Όταν όμως νομίζω πως τα Αφροδίσια είναι δική μου επιλογή για λόγους διασκέδασης, τότε χαίρομαι όταν στον σύγχρονο Δημόσιο διάλογο μέσα από Δημόσιες ραδιοσυχνότητες ακούμε από τα διάφορα ιδιωτικά ΜΜΕ, ότι κάποιος όλος καμάρι «πήδηξε την μισή Αθήνα». Αναμφισβήτητα λοιπόν σε τέτοια αλλά και άλλα ανάλογα θέματα ορμών και ενστίκτων το καλύτερο για όλους μας, εν απουσία του γνώθι σαυτόν, είναι η Κοινωνική ηθική.
Οι εξωτερικές γνώσεις και οι συνήθειες αποκτώνται από το περιβάλλον όπου ζεί ο άνθρωπος. Αυτές οι γνώσεις και οι συνήθειες όταν γίνουν αποδεκτές από κάποιον για πολύ καιρό, τότε ισχυροποιούνται τόσο, ώστε να συγχέονται με τις έσω, σαν να προέρχονται και αυτές από την Φύση. Δηλαδή ο πενηντάχρονος που πάει να δεί την συναυλία του Α ή του Β ροκ συγκροτήματος, κατευθύνεται προς τα εκεί κινούμενος από τις μνήμες των νιάτων του, όπου οι τότε εσωτερικές ορμές της εφηβείας, ανακατεύτηκαν με την ροκ μουσική που κάποιοι τότε έπαιζαν. Με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να αντισταθεί στο άκουσμα μιάς σχετικής συναυλίας όπως ακριβώς δυσκολευόταν αλλά και ακόμη δυσκολεύεται να αντισταθεί και σε κάποιο ερωτικό κάλεσμα. |